Selecteer een pagina

Waarom methodepleisters en filosofiepilletjes je niet helpen

Achteraf moet ik er vaak om lachen. Dat ik er wéér ingetrapt ben. Ezel. Steen.

Bij elke nieuwe productiviteitsapp denk ik: deze is vast veel beter dan al die oude! Zeker als ze in de top 3 in de Appstore staan. Na het downloaden, verwijder ik gelijk drie ongebruikte apps – die ik eerder met hetzelfde enthousiasme binnengehaald heb.

Waarom trap ik er steeds in?

  • Facebook
  • Pinterest
  • Evernote
  • Print

De belofte ruikt zo lekker

Het is de geur. De verleidelijke geur van de belofte dan het bet-er, mooi-er, effectiev-er, productiev-er, slimm-er, gezond-er kan. Het zit ‘m in die woorden die allemaal eindigen met -er.

Ezel. Steen.

Want die belofte wordt vaker niet dan wel ingelost. Die nieuwste app is meestal geen haar beter dan al die andere productiviteitsapps.

We willen allemaal beter leven

Makkelijker. Sneller. Fijner.

En we zijn continu op zoek naar manieren om dat voor elkaar te krijgen.

Zo had ik iets met food trends. Tijdens een yogaretraite op Bali kreeg ik iedere ochtend verse kurkumajuice en gemberwater. Ik voelde me er super door. Dus gingen er ook direct kilo’s kurkuma en gember mee de koffer in naar huis.

Na een tijdje kreeg ik lichamelijke klachten. Een natuurarts legde mij uit dat kruiden als kurkuma en gember heel gezond zijn. Maar niet altijd. En op dat moment dus niet voor mijn lijf.

  • Facebook
  • Pinterest
  • Evernote
  • Print
  • Facebook
  • Pinterest
  • Evernote
  • Print

Ook bedrijven laten zich verleiden door trends

En echt niet alleen de grote jongens. Zelfs kleine bedrijven implementeren concepten zoals zelfsturende teams, Prince2 of Agile methodes zoals Kanban of Scrum. Ook zij willen bet-er, snell-er, efficiënt-er, goedkop-er.

Methodepleisters of filosofiepilletjes

Ik heb niets tegen trends. Of tegen methodes en filosofieën. Binnen bepaalde bedrijven zullen die zeker op z’n plaats zijn. Maar ik vraag me bij veel trends af of ze wel bij kleine organisaties passen.

In mijn ogen los je problemen niet op door er een methodepleister op te plakken of een filosofiepilletje in te slikken. Dat zijn quick fixes (die meestal niet werken). En als een proces niet lekker loopt, komt dat niet persé door een verkeerde methode.

Mensen blijven mensen

In elk proces werken mensen samen. En goed samenwerken valt of staat met een goede communicatie. Als je niet open kunt communiceren maakt het niet uit of je à la Scrum post-itjes plakt of gebruik maakt van een Kanban Board. En als een manager moeite heeft met vertrouwen of loslaten dan zijn zelfsturende teams niet effectief.

Maar ik snap het wel. Je wil je als organisatie of team blijven ontwikkelen om beter te presteren en je klant meer service te bieden. Maar een trend op de werkvloer is, hoe verleidelijk ook, daar niet altijd het antwoord op.

Terug naar de basis

Het advies dat ik van mijn natuurarts kreeg, was: ga terug naar de basis. En dat vind ik hier ook goed passen.

Want in veel gevallen is kritisch kijken naar jezelf en je collega’s, hoe jullie samenwerken en hoe processen verlopen, al een stap in de goede richting.

Dit soort vragen helpen je daarbij:

  • Waar hebben collega’s behoefte aan?
  • Biedt de werkvloer een veilige omgeving waar mensen zich kunnen ontwikkelen?
  • Kan er open gecommuniceerd worden over lastige onderwerpen?
  • Gaan mensen steigeren als de feedback minder complimenteus is?
  • Is het makkelijk of juist lastig om kritisch naar zichzelf en bestaande processen te kijken?
  • Begrijpt iedereen dat eigen belemmeringen ongewenste belemmeringen voor collega’s kunnen vormen?

Dus voordat er peperdure consultants worden ingehuurd om trendy methodes te laten invoeren, overweeg dan eens om – desnoods met de hulp van een coach – terug te gaan naar de basis. Wie weet kom je wel uit op een trendy methode maar dan heb je tegen die tijd wel gezorgd voor een stevig fundament.

Inspiratie

Meld je aan voor inspiratie & sweet reminders

Je bent succesvol ingeschreven.

Pin It on Pinterest